پاورپوینت آموزشی خوردگی در صنعت-خوردگی در توربین های گازی

توربین های گازی ساده ترین وسیله برای ایجاد قدرت می باشند. زیرا در این سیستم نه احتیاج به دیگ بخار است و نه به هیچ منبع حرارتی و یا آبی خارج از سیستم نیاز دارد. در این روش از انرژی حرارتی سوخت استفاده شده و در یک سیکل ساده آنرا تبدیل به انرژی مکانیکی می کند.

کاربردهای دیگر :

– موتور جت

– پمپ قوی

به همراه:

تعریف

تاریخچه توربین گازی

اجزا اصلی موتورهای توربینی

مباحث مهندسی مواد

مباحث خوردگی

دستههای مختلف پوشش‌ها اعم از پوشش‌های نفوذی، روکشی و سد حرارتی

 این مطالب به همراه مطالب بسیاری دیگر از ویژگیهای متالورژیکی و خوردگی توربین های گازی توسط مهندس مصطفی دزفولی در یک پاورپوینت جمع آوری شده است.

تاریخچه توربین گازی:

از حدود 70 سال قبل توربین‌های گازی جهت تولید برق مورد استفاده قرار می گرفته‌اند، اما در بیست سال اخیر تولید این توربین‌ها بیست برابر افزایش یافته است.

استفاده از توربین های گازی کمی قبل از جنگ جهانی دوم بطور جدی شروع شد. پس از جنگ جهانی دوم مطالعات زیادی بر روی توربین گاز، چه از جنبه صنایع هواپیمایی که به صورت موتور جت تعریف می شدند و چه به صورت توربین گاز صنعتی در ایجاد تولید برق در شبکه های برق، صورت گرفت و در اواخر دهه 50 ، این تکنولوژی(توربین گازی) در صنعت برق مورد استفاده قرار گرفت و با گذشت زمان کوتاهی (حدود 30 سال) میزان استفاده از آن به 55 برابر رسیده است.

 

اجزا اصلی:

1- کمپرسور       Compressor

2- محفظه احتراق     Combustion Chamber

3- توربین     Turbine

 

مباحث خوردگی:

در طی فرآیند احتراق توربین های گازی، ناخالصی هایی چون سدیم، گوگرد، کلر و وانادیم که از طریق هوای ورودی یا سوخت وارد سیستم احتراق می شوند، ترکیباتی را در فاز گازی تولید می کنند. اگر فشار بخار این ترکیبات بیشتر از نقطه شبنم آن ها در شرایط سرویس باشد، در محیط احتراق روی قطعات سردتر به شکل مایع رسوب می کنند. در نتیجه فیلمی از نمک مذاب مثل سولفات سدیم، وانادات سدیم و یا کلرید سدیم روی پره ها ایجاد می شود. درنتیجه پره ها مورد تهاجم قرار گرفته و تخریب می شوند که نوع فرآیند و مکانیزم آن بستگی به نوع رسوب، نوع آلیاژ و نوع محیط اکسید کننده گازی دارد. به این فرآیند زوال اصطلاحا خوردگی داغ اطلاق می گردد. مورفولوژی خوردگی داغ به طور معمول شامل یک لایه متخلخل اکسیدی با شبکه زمینه ی آلیاژی رقیق شده از کروم، و در زیر آن لایه سولفید غنی از کروم می باشد ( یا بالعکس). به طور کلی اعتقاد بر این است که رسوب سولفات سدیم مذاب برای شروع خوردگی داغ مورد نیاز است.

مراجع این پاورپوینت:
1) www.power2.ir
2) www.mechanicspa.mihanblog.com
3) بررسی رفتار خوردگی داغ و اکسیداسیون پوشش‌های پره‌های توربین گازی …   (19 مین کنفرانس بین‌المللی برق )
4) High Temperature Corrosion and Materials Applications (www.asminternational.com)

فرمت دانلود: pptx (37 Pages)

لینک دانلود (حجم: 18.5Mb)

قیمت: 3000 تومان

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما محفوظ می ماند